Perjantain piristyksenä esittelyssä Pinterest

Oletko jo kuullut sosiaalisen median palvelusta Pinterestistä? Jos seuraat edes satunnaisesti jenkkiläisiä verkkomedioita, tuskin ainakaan olet voinut välttyä kuulemasta palvelun nimeä. Myös Suomessa palvelusta on ehditty uutisoimaan jo jonkin verran. Pinterest perustettiin jo muutamia vuosia sitten, mutta sen käyttäjämäärät lähtivät todenteolla kasvuun vasta viime syksynä.

Pinterest on sosiaalinen katalogi, johon käyttäjät keräävät kuvia pitämistään tuotteista ja asioista. Palvelussa on myös mahdollista seurata muita käyttäjiä sekä ”re-pinnata” kuvia Twitterin re-tweet-ominaisuuden kaltaisesti.

Uusia käyttäjiä palveluun hyväksytään toistaiseksi ainoastaan kutsuperusteisesti. (allekirjoittaneella muutama kutsu plakkarissa, laita mailia jos kiinnostuit)

Alla Slidesharesta bongattu Pinterestiä esittelevä kalvosulkeinen.

Oma ensikokemukseni Pinterestistä oli häkeltävä

Sain oman kutsuni palveluun aiemmin tällä viikolla sosiaaliseen lainaukseen erikoistuneen Lainaajan perustajalta Tuomakselta. Samaisena päivänä käytin noin tunnin palveluun tutustumiseen ja luomalla muutaman oman pinboardin. Katalogipalvelun käyttöönottokokemus oli hyvä, koska se oli tehty varsin käyttäjäystävälliseksi kuten pitääkin. Myös ”Pin it”-painikkeen lisääminen selaimeni yläpalkkiin sujui vaivatta.

Päätin testata kuvien lisäämistä palveluun saman tien siirtymällä ostoksille ennestään tuttuun sveitsiläiseen verkkokauppaan. Tein näyteikkunaostoksia verkkokaupassa normaaliin tapaan ja siinä samalla ”pinnasin” yhden tuotteen (kuva alla) Pinterestiin. Lisäsin myös kuvauksen ”Considering to buy this”. Jatkoin näyteikkunaostoksia noin 15 minuuttia kunnes päädyin vilkaisemaan sähköpostilaatikkoani.

THE MAGIC MOMENT. Vain 15 minuuttia myöhemmin sähköpostissani oli viisi ”re-pinned”-ilmoitusta Pinterestiltä (muilta käyttäjiltä). Ja mitä vielä, yksi sisälsi kommentin ”where do i get this?”.

Source: zimtstern.com via Andrew on Pinterest

 

Tämä tosiasia, että joku minulle tuntematon Andrew esitti minulle kysymyksen muutamassa minuutissa, sai minut tärisemään. Oikeasti. Syynä se, että sisäinen internet-markkinointikeijuni sekosi täysin siitä potentiaalista, mitä esimerkiksi verkkokauppiaat tällaisen palvelun systemaattisella hyödyntämisellä voisivat saavuttaa! Viiden minuutin kuluttua kuitenkin rauhoituin ja kokemustani päivän verran sulateltuani syntyi tämä kirjoitus.

Monetaten infografiikassa muuten väläytellään, että Pinterest ohjaa maailmalla jo enemmän verkkoliikennettä kuin ison G:n sosiaalinen media Google+.

Mikko Rindell

Käyttäjän Mikko kuva

Mikko keskittyy Tatamilla hakukonemarkkinointiin ja sosiaalisen median hyödyntämiseen liiketoiminnassa.

"Paras tulos saavutetaan vasta kun asiakas haluaa itse ymmärtää ja oppia lisää verkkoliiketoiminnasta."

Kommentit