Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnin avulla verkkosivustostanne tulee hakukoneystävällisempi. Hakukoneoptimoinnin avulla saatte enemmän kävijäliikennettä sekä hankitte enemmän liidejä tai suoraa myyntiä.

Mikäli verkkolöydettävyydessänne on toivomisen varaa ota yhteyttä. Katsotaan yhdessä, miten verkkosivustonne valjastetaan myyntikoneeksi. Autamme mielellämme.

Hakukoneoptimointi, mitä se on?

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan sivuston sijoituksen parantamista hakukoneiden luonnollisissa hakutuloksissa. Hakukoneoptimoinnista ja hakusanamainonnasta puhutaan yhdessä hakukonemarkkinointina. Edellä mainittujen ero on se, että optimointitoimenpiteillä vaikutetaan sivuston luonnolliseen sijoitukseen hakutulossivulla kun hakusanamainonnan avulla ostetaan mainoksia haluttujen hakutulosten yhteydestä.

Hakukoneoptimointi vs hakusanamainonta

Sinisellä pohjalla ovat Googlen hakutulokset haulle "lakitoimisto". Luonnollisten hakutulosten (hakukoneoptimointi) yläpuolella sekä oikeassa reunassa on ostettuja mainoksia (sponsoroidut linkit), joihin vaikutetaan puolestaan hakusanamainonnalla.

Hakukoneoptimoinnin avulla verkkosivunne sijoitus hakukoneiden luonnollisissa hakutuloksissa paranee ja saatte enemmän laadukkaita kävijöitä.

Hakukoneiden rooli markkinoinnissa

Useimpien markkinointitoimenpiteiden keskittyessä kysynnän herättämiseen vastaa hakukonemarkkinointi jo olemassa olevaan kysyntään. Hakukoneiden kautta tulevat kävijät ovat jo kiinnostuneita tuotteistanne tai palveluistanne – nyt vertaillaan tuotteita ja palvelun toteuttajia.

67 % suomalaisista käyttää hakukoneita tuotteita ja palveluita koskevaan tiedonhankintaan.
Lähde: Tilastokeskus, 2010.

Miten verkkosivujanne tulisi hakukoneoptimoida? Ota yhteyttä niin suunnitellaan yhdessä tarpeitanne vastaava kokonaisuus.

Hakukoneoptimointia vai hakusanamainontaa?

Luonnolliset hakutulokset keräävät yli 2/3 kaikista klikeistä eli hakukoneiden kautta tulevasta liikenteestä. Hakusanamainonnan avulla täydennetään kuitenkin hyvin hakukonelöydettävyyttä ja mainosten sijoittaminen tärkeiden hakusanojen yhteyteen on suositeltavaa.

Kansainvälisissä tutkimuksissa on lisäksi todettu hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan tuottavan selvää synergiaa. Mikäli yrityksen verkkosivu löytyy tulosten yhteydestä sekä luonnollisilta että maksetuilta sijoilta, ovat liikenteen laatu ja  sivuston saavuttamat konversiot parempia kuin vain hakukoneoptimoinnin tai hakusanamainonnan avulla.

Hakukoneoptimoinnin osa-alueet

Hakukoneoptimointi rakentuu pääsääntöisesti kolmen toimenpiteen ympärille:

  1. Tekninen hakukoneoptimointi
  2. Sisällön optimointi
  3. Sivuston suosion eli linkityksen kehittäminen

Teknisen hakukoneoptimoinnin avulla varmistetaan hakukoneiden mutkaton vierailu verkkosivuillanne. Teknisesti toimiva verkkosivu on hakurobottien seurattavissa ja roboteilla on esteetön pääsy kaikkeen sivuston sisältöön.

Sisällön optimoinnilla puolestaan tarkoitetaan kuva- ja tekstisisällön optimointia niin, että hakukoneet löytävät paremmin oikean ja toivotun sisällön. Laadukas sisältö on hakukoneoptimoinnin ehdoton kulmakivi, sillä laadukas sisältö herättää vierailijan kiinnostuksen, samalla keräten myös enemmän sivustoosi linkittäviä käyttäjiä.

Muiden sivustojen sivustollenne osoittavat linkit kertovat hakukoneille sen, että myös muut käyttäjät pitävät verkkosivuanne tärkeänä.

Itsestään voi kertoa mitä vaan, mutta kun kymmenet tai sadat muut toistavat samaa, on viesti monin kerroin uskottavampi. Juuri tähän perustuu hakukoneiden korkea arvostus ulkoisille linkeille.

Miten hakukoneoptimoinnin tuloksia tulisi mitata?

Hakukoneoptimoinnin tuloksia mitattaessa tulisi keskittyä neljään seurannan osa-alueeseen:

  1. Hakukoneiden sijoitusten seurantaan
  2. Hakukoneiden kautta tulevan liikenteen määrään
  3. Hakukoneiden kautta saapuvien käyntien laatuun
  4. Konversioihin (liidit ja myynnit)

Optimoinnin oikeat laatumittarit riippuvat tietysti aina asiakkaan tavoitteista. Optimoitavilla avainsanoilla on usein myös hyvin erilaisia tavoitteita; toisilla halutaan kasvattaa yrityksen tunnettuutta lisäämällä läsnäoloa ja keräämällä kävijöitä kun tarkemmilla termeillä tavoitellaan liidejä ja suoraa myyntiä. Edellä mainitussa hyvänä mittarina toimivat hakukonesijoitukset ja liikenteen määrä kun taas jälkimmäisessä tulee keskittyä erityisesti liikenteen laatuun ja konversioihin.

Hakukoneoptimointi vaikuttaa myös yrityksen imagoon. 36 prosenttia hakukoneiden käyttäjistä pitää parhailla sijoilla olevia yrityksiä alansa markkinajohtajina.eProspect, eMedia, 2006.

Mikäli hakukoneoptimointia suoritetaan aktiivisesti (jatkuvana) olisi sijoituskehitystä pidettävä jatkuvasti silmällä, jotta markkinointirahalle saadaan todellista vastinetta.

Optimoitavien avainsanojen valinta

Huolellinen ja kattava avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin tärkeimpiä osa-alueita. Avainsanatutkimuksen avulla tunnistetaan potentiaalisimmat avainsanat, samalla sovittaen hakukoneissa tapahtuvat optimointitoimenpiteet tuomaan parhaan mahdollisen lopputuloksen asiakkaan tarjoamiin resursseihin nähden. Käytännössä avainsanatutkimuksella varmistetaan myös se, että verkkosivuilla puhutaan asiakkaan kieltä.

Avainsanatutkimuksen sisältö:

  • Hakukoneliikenteen potentiaalin arviointi (avainsanakohtaiset hakumäärät)
  • Nykyisten hakukonesijoitusten selvittäminen
  • Avainsanojen kilpailutilanteen analysointi
  • Kilpailijoiden sijoitukset

Avainsanatutkimuksen avulla selvitämme mitä avainsanoja tulisi ensisijaisesti optimoida. Oikein toteutetun avainsanatutkimuksen avulla tunnistetaan potentiaalisimmat avainsanat eli ne, joilla saadaan tuloksia kustannustehokkaimmin.

Miksi avainsanatutkimus tulisi tehdä aina ennen hakukoneoptimoinnin aloittamista?

Hakukoneoptimoinnista ja hyvistä hakutulossijoituksista ei ole hyötyä, ellei riittävän moni suorita myös hakuja kyseisillä termeillä. Samoin panostukset menevät hukkaan mikäli optimoitavat sanat ovat niin kilpailtuja, ettei hyviä sijoituksia sovituilla panostuksilla saavuteta – samalla rahalla olisi vähemmän kilpailtuja termejä voinut saada kärkisijoille monia.

Tatamin hakukoneoptimointipalvelut

Tatami on luotettava ja innovatiivinen hakukoneoptimoinnin asiantuntija. Tässä nimenomaisessa tapauksessa innovatiivisuus ei tarkoita rakettien rakentelua ja loputonta jargonia, vaan alan uusimpien tuulien tietoa ja taitoa sekä optimointityökalujen monipuolista hallintaa. Kovan ohjelmisto-osaamisemme avulla säästämme aikaa ja sinä rahaa. Kiitosta olemme saaneet myös tarkasta ja kattavasta raportoinnistamme.

Tatamin HakukoneauditTM tarjoaa tiedon hakukonelöydettävyytesi nykytilasta

Tatamin HakukoneauditTM on hakukonelöydettävyyden nykytilanteen arviointiin kehitetty palvelu. Auditoinnin avulla saatte kattavan tiedon verkkolöydettävyyden nykytilanteesta, palvelu sopii myös jatkuvaan verkkolöydettävyyden analysointiin.

Ota yhteyttäKiinnostuitko hakukoneoptimoinnista? Jaamme mielellämme ajatuksiamme ja ideoitamme hakukonelöydettävyytenne kehittämisestä. Yhteyden meihin saat puhelimitse 0207 870 870 tai sähköpostitse info@tatami.fi. Voit myös lähettää meille yhteydenottopyynnön.

Lue lisää hakukonemarkkinoinnista

Mainonta Venäjällä

Lue lisää Google Analytics -koulutuksistamme

Seuraavaksi hakusanamainonta